2012-02-06

Kladdkaka Deluxe

Kladdkaka! Den som redan inte upptäckt det, så är jag alldeles förälskad i choklad. Kladdkaka är ju av de mumsigaste chokladkakor som finns. Lagom kladdig, lite krispig på ytan och seg i kanten. Sådan vill jag i alla fall att min kladdkaka skall vara :) Kladdkaka är så enkelt att göra, men det går nästan inte att misslyckas tror jag. Har under åren testat flera olika kladdkakor, och nu fick det bli ett av Leilas kladdkaksrecept. Jag tror nog aldrig jag blir besviken på hennes recept. Denna blev riktigt mumsig med lite vispgrädde till ;)

Kladdkaka  
50 g smör
1/2 dl matolja
2 ägg
2 dl ströcosker
1 dl farinsocker
2 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
en nypa salt
50 g mörk choklad
Lite smör och ströbröd till formen

Gör så här
  1. Sätt ugnen på 150 grader.
  2. Smält smöret och blanda i oljan.
  3. Vispa ihop ägg, socker och farinsocker, och vispa pösigt och ljust.
  4. Rör ner smörblandningen.
  5. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dom i smeten.
  6. Smörj och bröa formen (ca 24 cm) och häll ner smeten.
  7. Lägg i chokladbitar.
  8. Grädda ca 30 minuter i mitten av ugnen.




2 kommentarer:

  1. Ser så sjukt gott ut så idag ska jag baka den!! Ser verkligen fram emot att mumsa i mig. Kram Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Kul att du droppat in här! Ja den blev riktigt god...lycka till! Du har förresten en så fin blogg!

      Radera