2012-03-07

Citroncupcakes

Jag ville testa något annat än choklad, eftersom det blir väldigt mycket choklad i mina recept. Tänkte att en citroncupcake kan vara rätt fräsch och saftig. Hittade ett recept på limecupcakes, men gjorde om det till citron. Detta recept var superneklet och tog inte alls lång tid att göra. Använde denna cupcake som bas till min Mumin på rosa moln cupcake.



Citroncupcakes (6-8 st)
2 ägg
1 1/3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
110 g smör, mjukt
1 1/3 dl socker
1/2 citron, saft+skal (eller enligt egen smak)

Gör så här
  1. Sätt ugnen på 170 grader.
  2. Blanda alla ingredienser i en bunke och vispa tills smeten är slet. 
  3. Grädda i ca 20 minuter. (I min muffinmaker tog det ca 7 minuter, så håll koll då jag tycker 20 min låter länge)
Tips:
Vill du ha en limecupcake så använd istället för citron skalet och saften av en lime. 

(Receptet kommer från Kuppikakkuja Herkkusuille)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar