2012-06-15

Brownie Cookies

Vad sägs om Brownies i cookie format? MUMS! Hittade lite olika recept på brownie cookies då jag höll på att leta efter recept till fredagsmumset. Nu är det söta tillåtet endast på helgen och i små mängder, så det blev att mannen min fick äta de flesta. ;)

Jag ville festa till det lite så jag toppade cookiena med smält vitchoklad och schweizernötschoklad. Ska man äta choklad så kan man göra det ordentligt tycker jag! Jag ville dessutom få in nutellasmak så jag bytte ut 1/3 av den smälta chokladen med nutella, men tyvärr kom inte den smaken igenom så starkt.


Brownie Cookies
200 mörk blockchoklad (eller 120 g mörk blockchoklad och 80 g nutella)
50 g smör
2 ägg
125 g farinströ
2 tsk vaniljsocker
80 g vetemjöl
en nypa salt
1/2 tsk bakpulver
ev. 50 g smält choklad till topping

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smör och choklad i vattenbad.
Vispa socker, vaniljsocker och ägg pösigt.
Blanda ner den smälta chokladen.
Blanda mjöl och bakpulver i en bunke och sikta ner i smeten och rör försiktigt med en slickepott.
Lägg ut klickar av smeten på en plåt, inte alltöfr nära varann eftersom smeten sprider sig något.
Krädda i 8-12 minuter, var försiktigt då de lätt bränns.
(Originalreceptet hittade jag här)

A friend of mine asked for the recipe in English so here goes :)

Brownie Cookies
200 g dark baking chocolate
50 g butter
2 eggs
125 g brown sugar
2 tsp vanillasugar(or maybe about 1 tsp vanilla extract)
80 g flour
a pinch of salt
1/2 tsp bakingpowder

Do like this
Put the oven on 175 celcius degrees
Melt chocolate and butter on low heat while stirring.
Combine flour, bakingpowder and salt in a bowl.
Beat eggs and sugar fluffy.
Stir the melted chocolate into the egg sugar dough.
Gently stir the flour into the dough.
Scoop dough with a spoon onto the baking sheet, a few cm apart, and bake for 8-10 minutes.

Yummie! :)


3 kommentarer:

  1. oh jisses! detta låter verkligen som en kaka för mig!:D

    SvaraRadera
  2. Det där ser gott ut.... :D

    SvaraRadera
  3. Jenny: En kaka för mig också, bara älskar choklad! Det var riktigt gott :) Särskillt med vitchokladen på!
    Sofia: Det var det verkligen :)

    SvaraRadera