2012-03-15

Rocky road cupcakes

Rocky road cupcakes har jag riktigt gått omkring och drömt om, men det har liksom bara inte blivit av. Men nu äntligen fick jag testa. Ville göra mega cupcakes så det blev 2 jättestora av 1/3 smet. Tyvärr är recepten i gram i vissa av mina kokböcker, tycker det är mycket bättre med dl mått. Men det är som det är. Blev inte helt så förälskad i dessa som jag hade trott att jag skulle bli, jag tror min urusla köksvåg inte är så exakt när man gör en så liten smet, så det blev troligen för mycket mjöl eller kokos, för den blev lite torr. Men receptet ser bra ut för övrigt så jag tror denna gång att det var fel på mina förmågor och inte receptet, så jag sätter upp det ändå. Återkom gärna hur dina blev. :) Ganachen blev jag väldigt nöjd med, supergott!


Rocky road cupcakes (12 st)
125 mjukt smör
150 g farinsocker
2 ägg
95 g vetemjöl
30 g kakao
1 1/4 tsk bakpulver
80 ml mjölk
70 kokosflingos

Gör så här
  1. Sätt ugnen på 180 grader.
  2. Vispa smör och socker pösigt.
  3. Tillsätt äggen ett i taget och blanda väl.
  4. Blanda vetemjöl, kakao och bakpulver i en skål.
  5. Rör försiktigt ner i sockersmeten, varva med mjölken.
  6. Tillsätt sedan kokosflingorna. 
  7. Fyll formarna till lite över 1/2. 
  8. Grädda i 20-25 minuter, eller tills stickan är torr. 


Choklad ganache frosting
150 g mörk choklad
60 ml vispgrädde
  
Gör så här
  1. Blanda chokladen med grädden i en kastrull. 
  2. Värm på svag värme så att det blir en jämn blandning. 
  3. Observera att den inte får koka!
  4. Låt svalna ca 10 minuter tills den blivit lite tjockare och bred ut på de svala cupcakesen.


Garnering
Minimarshmallows
Jordnötter
ev. rostad kokos

(Receptet kommer ur Kuppikakut & Muffinit.)


2 kommentarer:

  1. Jag har en tävling på min blogg som jag tror att skulle passa dig =)
    Kom gärna förbi!

    Kram
    /Nellie

    http://sockertussen.blogspot.se/2012/03/vinn-en-whoopie-matta-macaron-matta.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vad roligt att du hittat in, har gått med i tävlingen nu :)

      Radera