2012-03-18

Morotscupcakes

Morotskaka är ju så underbart saftigt och gott. Då kan ju morotscupcakes bara bli alldeles ljuvliga. :) Jag har tittat omkring och kommit fram till att jag ville testa Toves morotscupcakes som verkar vara väl testade på många bloggar. Tyvärr hade jag inte alla ingredienser hemma så det blev till sist ett lite eget recept. Här kommer receptet på de som jag gjorde, och usch vad goda dom blev! All ära till moroten :)



Morotscupcakes (16 st)
90 g smör
200 g riven morot
150 g socker
2-3 msk ljus sirap
2 ägg
200 g mjöl
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
1 tsk kanel

 Gör så här
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Smält smöret.
  3. Vispa ägg och socker pösigt.
  4. Vispa ner moroten och det avsvalnade smöret. 
  5. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och kanel i en skål.
    Blanda sedan ner mjölblandningen i smeten. 
  6. Grädda i ca 13-20 minuter. (Kolla med en sticka i min ugn verkar allt bli klart fortare så dessa blev klara på ca 13 minuter)
(Inspiration fick jag  från originalreceptet som finns här.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar