2012-01-24

Jordgubbs Crumble muffins

Just nu är jag i Finland och hälsar på familjen med min lilla son. Här är det snö så det räcker. Fastän snön är underbar så är det alltid trevligt att minnas att sommaren inte är så långt iväg, därför har jag gjort somriga jordgubbs crumble muffins :) Dessa blev fantastiskt saftiga inuti med bären och härligt "kronchiga"(knapriga) på ytan ;) MUMS!


Grundrecept Muffins
100 g smör
2 st ägg
1 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning: 3-4 dl upptinade jordgubbar (går säkert fint med nästan vilka bär som helst)
 
Gör så här 
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Vispa ägg socker och vaniljsocker pösigt.
  3. Rör i det smälta smöret och mjölken.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en skål och rör ner detta i smeten
  5. Skär de nästan helt tinade jordgubbarna i mindre bitar och rör ner i smeten.
  6. Fyll muffinsformarna.
Crumble
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl socker

Gör så här
  1. Nyp ihop smör, havregryn, mjöl och socker. 
  2. Lägg ett lager på muffinsarna. 
  3. Grädda i ca 12-15 min. 

Jag gjorde halv sats och fick 8 medelstora muffins.

Before

After

Grundreceptet och crumble är  Leilas recept, men jag har lämnat bort citronen i muffinsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar