2012-01-18

Sega Chokladmaränger

Maränger, en av mina favorit söta saker. Minns då jag var liten och blev sugen på något gott, så satte jag ihop marängsmet och åt upp ca en hel plåt maräng själv...haha! Då gjorde jag maränger på det vanliga viset (vispa äggvita och socker). Nu ville jag testa en lite annan variant, sjudna sega maränger!


Sjudna Chokladmaränger (ca 10 medelstora)
3 äggvitor
ca 2  dl socker
50 g mörk choklad

Mandelmaränger: Tillsätt 1 dl mandelflarn
Apelsinmaränger: Tillsätt rivet skal av 1/2 apelsin

Gör så här
  1. Sätt ugnen på 130 grader.  
  2. Blanda äggvitorna och sockret i en rostfri bunke. 
  3. Värm blandningen över ett vattenbad till ca 60-65 grader och vispa konstant. (Själv hade jag ingen metare men vispade över vattenbad ca 5 minuter tills den såg slät ur och som att sockret hade smält) 
  4. Ta sedan bort ifrån vattenbadet och vispa med elvisp tills smeten har kallnat. (Jag vispade ca 10 minuter, då var den riktigt seg och det började kännas motstånd i vispandet) 
  5. Smält chokladen över vattenbad och blanda ner den i smeten försiktigt.(Den behöver inte blandas helt utan det får bli ojämnt) 
  6. Klicka på bakplåtspapper och ställ i ugnen ca 35-50 min (beroende på storlek)
 Voilá!


Receptet är från Vår Kok Bok, Gjorde mina som en halv sats av Leilas.

2 kommentarer:

  1. Det här är en av mina absoluta favoriter om jag e på café - men har aldrig tänkt att ja sku knna fixa dem själva....
    E de svårt att få dem att se ut så där som på fotot och konsistensen sådär som på Café... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att du tittat in :) Ja dom är ju sådana man ser på caféer och goda är dom ju också :) Konsistensen är seg och lite mjuk inuti, den får du så genom att sjuda smeten över vattenbadet. Har du en termometer så ska den sjuda tills den är 60-65 grader. Sedan tar du bara av den från plattan och vispar tills den är kall, och tills konsistensen är riktigt seg och det blir motstånd när du vispar...Jag fick dom att se ut så bara med att klicka dom med en sked på plåten. Det blir sådana toppar eftersom smeten är en sådan konsistens. Inga andra trix ;) Vill du lyxa till dom så kan du ju doppa dom i smält mörk choklad :) Mums!

      Radera